Wat voor klokje heb jij?

 Wat voor klokje heb jij?

Waar het digitale horloge of smart watch aan een opmars bezig is, zien we ook nog steeds veel ouderwetse, vaak peperdure klokjes om de polsen zitten. Maar er zijn meer manieren om de tijd bij te houden, hoewel dat niet de eerste reden is voor de aanschaf. Een blik op de veranderende wereld van de horloges.

Het horloge is al ruim 400 jaar oud

Het was de Duitser Peter Henlein die begin zestiende eeuw (tussen 1504 en 1508) het eerste draagbare klokje met een veermechanisme ontwikkelde. Het kostte hem tien jaar om het kleinood te perfectioneren, maar goedbeschouwd kon men dus een slordige 400 jaar geleden al de tijd bij zich dragen.

Dure merken: niet tonen op sociale media

Onder met name voetballers, rappers en andere vermogende beroemdheden is het ouderwetse polshorloge van het alom bekende merk razend populair. Niet zelden pronken ze ermee op hun sociale media, maar verstandig is dat niet: er zijn veel bezitters beroofd van hun peperdure klokkie nadat criminelen het daar gespot hadden.

Het zogenaamde kermishorloge

In de vorige eeuw wist de kenner het verschil tussen een echt digitaal horloge (toen nog digitaal omdat het geen wijzerplaat maar een display had) en een zogenaamd kermishorloge. Die laatste was namaak en niet zelden opgevist uit een bak tijdens een dorpskermis, met wat mazzel voor één enkele gulden.

Meer prikkels via een digitaal horloge

Je moet er maar net zin in hebben, niet alleen de hele dag via je smartphone pushberichten krijgen, maar ook via je polshorloge. Toch is de smart watch bezig aan een opmars omdat deze gadget veel mogelijkheden kent. Bovendien kun je al die meldingen uitzetten.

Voor de echte hipster: het zakhorloge

Bestaan ze eigenlijk nog, hipsters? De term lijkt alweer een beetje verdwenen. Hoe dan ook: de modebewuste jongere grijpt graag terug naar vintage, en wie aan zo’n sierlijk zakhorloge aan een ketting kan komen, voelt zich de koning te rijk. Het klokje, vaak met een klepje om het glas te beschermen, bevindt zich in de binnenzak en de ketting dient als diefstalpreventie. Wie weet kiezen voetballers en rappers hier binnenkort voor.

De tijd staat overal vermeld

Of het nu een gadget met duizend mogelijkheden is, een superhip fashion item of zelfs statussymbool: de tijd is niet meer de eerste reden waarom we een horloge aanschaffen. Die staat immers overal vermeld. Op onze telefoon, op digitale reclameborden, op de magnetron of oven en in de vorige eeuw op de videorecorder. Waarom fabrikanten van apparatuur dat eigenlijk zijn gaan doen, is moeilijk te achterhalen.